ایجاد استرس اکسیداتیو در کودک با قرار گرفتن مادر در معرض BPA

اختلال در غدد درون ریز با قرار گرفتن مادران باردار در معرض ماده شیمیایی بیس فنل  A(BPA) می تواند سبب ایجاد تخریب اکسیداتیو شده و کودک را در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Endocrine Society's Journal Endocrinologyمنتشر گردید.

بیس فنل Aیک ماده شیمیایی است که در ساخت پلاستیکها و رزینهای اپوکسی استفاده می شود. این ماده در انواعی از محصولات مصرفی از جمله بطریهای پلاستیکی، قوطی های مواد غذایی و رسیدهای ثبت پول (رسیدهای دستگاههای خودپرداز) وجود دارد.

تحقیقات پیشین نشان داده است BPAیک اخلال گر سیستم غدد درون ریز است، این ماده با تقلید، ممانعت یا تداخل در کار هورمونهای بدن سبب ایجاد اختلال در سیستم غدد درون ریز می شود.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا تخمین زده است که BPAدر بدن بیش از 96 درصد از آمریکائیان  وجود دارد.

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که بدن در معرض مقادیر زیادی مواد شیمیایی حاوی رادیکال آزاد بسیار واکنش دهنده قرار می گیرد، این مواد شیمیایی هنگامیکه بدن به پردازش اکسیژن می پردازد می توانند به سلولها آسیب وارد کنند و بدن قادر به خنثی نمودن این مواد شیمیایی با سرعت لازم برای تصحیح این عدم تعادل نیست.

برخی از سموم موجود در محیط زیست مانند دود سیگار، اشعه های یونیزان با برخی از فلزات سنگین ممکن است حاوی مقادیر زیادی رادیکال آزاد باشند یا بدن را به تولید رادیکالهای آزاد مجبور کنند.

در این تحقیق برای اولین بار شواهد کافی برای تأثیر BPAبر نوزاد در طی بارداری فراهم شد. دانشمندان دریافتند که قرارگرفتن مادر در معرض BPAدر طول بارداری می تواند سبب القا نوع خاصی از استرس اکسیداتیو گردد که بنام استرس nitrosativeشناخته می شود این نوع استرس در مادر و فرزند او ایجاد می شود.

پرفسور padmanabhanاز دانشگاه میشیگان می گوید: استرس اکسیداتیو با مقاومت به انسولین و التهاب مرتبط می باشد که این دو عامل از عوامل اصلی خطر برای ابتلا به دیابت و سایر اختلالات متابولیک و همچنین بیماریهای قلبی عروقی می باشد.

محققان با آنالیز نمونه های خون گرفته شده از 24 مادر و نوزادانشان به بررسی تأثیر قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی BPAپرداختند.

از زنان باردار در طول سه ماهه اول بارداری نمونه خونی برای اندازه گیری میزان BPAتهیه شد.

زنان به دو گروه تقسیم شدند، گروهی که مقدار BPAدر خونشان پایین تر بود و گروه دوم افرادیکه مقدار BPAبالاتری در خون آنها وجود داشت. سپس محققان پس از تولد نوزادان، در نمونه های خونی گرفته شده از بند ناف مقدار محصولات جانبی شیمیایی را که بوسیله استرس اکسیداتیو تولید می شود اندازه گیری نمودند .

تجزیه و تحلیل نمونه های خونی نشان داد که نوزادان مادرانی که در معرض مقادیر بیشتری BPAقرار داشتند، دارای علایم بیشتری از استرس اکسیداتیو ناشی از تماس بیش از حد با رادیکالهای آزاد مشتق شده از اکسید نیتریک بودند. در خون شرکت کنندگان در این تحقیق مقادیر زیادی از محصولات جانبی ناشی از این نوع آسیب اکسیداتیو وجود داشت. محققان علاوه بر بررسی تأثیر این ماده بروی انسان تأثیرات آنرا بروی گوسفندان، موشها و موشهای صحرایی باردار بررسی کردند. آنها حیوانات مذکور را با رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد یا کم BPAتغذیه نمودند و سپس نتیجه استرس اکسیداتیو را در نمونه های خونی مادران و نوزادانشان اندازه گیری کردند. این نتایج ، اطلاعات بدست آمده از مطالعات انسانی را تایید می نمود.

پرفسور padmanabhanمی گوید: بحث های گسترده ای درباره ی زیانبار بودن یا نبودن BPAبرای سلامت انسان وجود دارد، این یافته ها نشان می دهد برای تعیین خطر ابتلا به بیماری با قرار گرفتن در معرض BPAنیاز به تحقیقات بیشتری مشابه با تحقیق اخیر وجود دارد. با این حال، نتایج این تحقیق نشان می دهد زنان باردار برای حفاظت از نوزادان خود و برای حفظ سلامت خود در برابر آسیبهای اکسیداتیو ، باید از قرار گرفتن در معرض BPAبپرهیزند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150120142551.htm